// Chistul sebaceu

Ce este chistul sebaceu?

Glanda sebacee este situată la nivelul pielii și este responsabilă de secreția uleioasă prezentă adesea pe tegument.

Chistul sebaceu apare în urma blocării canalului de excreție al glandei, determinând acumularea unei secreții cu aspect “branzos”, urât mirositoare. Traumatismele ușoare la nivelul pielii pot de asemena determina apariția de chiste sebacee. Prezența chistelor sebacee poate fi și o moștenire de familie. Cele mai frecvente zone sunt cele situate la nivelul capului, spatelui sau torace anterior.

// chistul sebaceu

Tratament

Majoritatea chistelor sebacee dispar de la sine, însă când avem un chist sebaceu inflamat, tratamentul este doar unul medicamentos (antiinflamatoare, antibiotic), cu regresia simptomelor.

Într-o faza mai avansată, când chistul a colectat, este necesară evacuarea acestuia printr-o simplă incizie efectuată în punctul de maximă fluctuenta a acestuia.

În cazul persoanelor cu acnee, chistul poate fi prevenit prin tratarea cauzei (a acneei).

Este necesară o discuție detaliată legat de problemele dumneavoastră de sănătate, pentru a se putea stabili un diagnostic corect și a se face un diagnostic diferențial cu alte patologii (melanom abcedat, sinus cutanat odontogenic, chist epidermoid, chist pilar, abces cutanat, lipom infectat, carcinoma cutanat etc.)

// chistul sebaceu

Întrebări frecvente

Care sunt simptomele chistului sebaceu?

- Formațiune situată sub piele care poate avea dimensiuni mici pentru mulți ani, sau poate crește rapid
- Inițial poate fi nedureros, ulterior prin inflamare devine dureros
- Pielea din jur poate fi roșie și caldă
- Se poate fistuliza, cu evacuarea unui conținut gri-albicios, dens și urat mirositor

La ce să mă aștept în cazul unei intervenții chirurgicale?

Intervenția se realizează sub anestezie locală și constă în extragerea chistului (conținutul și membrana înconjurătoare). Este necesar un lavaj abundent cu soluții antiseptice, urmat de închiderea prin sutură a inciziei. Tipul de sutură se va stabili în funcție de gradul de inflamație, aspectul conținutului chistului și zona acestuia. Dacă există aspect macroscopice ale chistului extras, ce trădează simptomele de la venire, acesta se va trimite la examen anatomo-patologic pentru un diagnostic de certitudine.

Post-operator veți avea medicație antiinfamatoare și antibiotică (în funcție de simptomele de prezentare).

Recuperarea este imediată și se adaptează zonei din care s-a excizat chistul sebaceu (față/spate/torace anterior etc).

După vindecarea inciziei se recomandă folosirea cremelor cicatrizante pentru modelarea cicatricii și creme cu factor de protecție solară pentru a prevenii hiperpigmentarea cicatricii.